STANOWISKO GIODO
DOTYCZĄCE OBOWIĄZKU PRACODAWCY
– KTÓRY UDOSTĘPNIŁ KOMORNIKOWI dane pracownika,
będącego dłużnikiem w prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym
– poinformowania tego pracownika o fakcie udostępnienia tych danych
Zgodnie
z brzmieniem art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych,
na wniosek osoby, której dane dotyczą, administrator danych jest obowiązany,
w terminie 30 dni, poinformować tę osobę o przysługujących jej
prawach oraz udzielić informacji, o których mowa w art. 32 ust.
1 pkt 1-5a ustawy, a w szczególności
podać w formie zrozumiałej: jakie dane osobowe zawiera zbiór, w jaki
sposób zebrano dane, w jakim celu i zakresie dane są przetwarzane,
w jakim zakresie oraz komu dane zostały udostępnione. Powołany przepis
odsyła między innymi do art. 32 ust. 1 pkt 5,
który przewiduje prawo osoby, której przetwarzane dane dotyczą, do uzyskania
informacji o sposobie udostępniania danych przez ich administratora, a
w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców,
którym dane te są udostępniane.
Istotne
znaczenie w tym kontekście ma art. 7 pkt 6 ustawy, który
definiuje pojęcie "odbiorcy danych" jako każdego, komu udostępnia się
dane osobowe, z wyłączeniem m. in. organów państwowych lub organów
samorządu terytorialnego, którym dane są udostępniane w związku
z prowadzonym postępowaniem (lit. e).
Wskazać należy, iż komornik jest organem egzekucyjnym egzekucji sądowej.
W świetle bowiem art. 758 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks
postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn.
zm.) sprawy egzekucyjne należą do właściwości sądów rejonowych
i działających przy tych sądach komorników. Art. 759 § 1 tej ustawy
stanowi, że czynności egzekucyjne są wykonywane przez komorników
z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla sądów. Podkreślić należy, iż organ
egzekucyjny może żądać od uczestników postępowania złożenia wyjaśnień oraz
zasięgać od organów administracji publicznej, organów wykonujących zadania
z zakresu administracji publicznej, organów podatkowych, organów
rentowych, banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych,
przedsiębiorstw maklerskich, organów spółdzielni mieszkaniowych, zarządów
wspólnot mieszkaniowych oraz innych podmiotów zarządzających mieszkaniami
i lokalami użytkowymi, jak również innych instytucji i osób
nieuczestniczących w postępowaniu informacji niezbędnych do prowadzenia
egzekucji (art. 761 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego).
Biorąc powyższe pod uwagę, komornik, któremu udostępnia się dane osobowe jako
organowi postępowania egzekucyjnego, nie jest odbiorcą danych w rozumieniu
ustawy o ochronie danych osobowych (albowiem jest organem państwowym),
a w związku z tym administrator danych - pracodawca nie ma
obowiązku informowania pracownika (dłużnika) o udostępnieniu danych temu
podmiotowi.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w doktrynie: "Konsekwencją
wprowadzenia omawianego pojęcia (odbiorcy danych), a raczej wyłączeń
w tym zakresie, jest także wyłączenie obowiązków (określonych w art.
24 ust. 1 pkt 2 oraz art. 25 ust. 1 pkt 2, a także uprawnienia z art. 32 ust. 1 pkt 5) dotyczących informowania osoby, której dane dotyczą,
o podmiotach, którym udostępniane są dane, jeżeli podmioty te nie są
odbiorcami danych. Innymi słowy administrator danych nie musi informować
osoby, której dane dotyczą, o udostępnieniu jej danych podmiotom, które nie
zostały zaliczone do kategorii odbiorców danych, ani odnotowywać faktu
udostępnienia danych tym podmiotom." (J. Barta, P. Fajgielski,
R. Markiewicz, Ochrona danych osobowych. Komentarz, Zakamycze
2004, s. 421)
(www.giodo.gov.pl)